Hallinnon ollessa huonoa, täytyy hallintosäätöä muuttaa. Nyt joku saattaa kysäistä: millä mittarilla voimme päätellä hallinnon laadun? Jos kaupungin elinkeinoelämä tarjoaa mahtimahdollisuuden kaupungin kasvulle, verotulojen lisäykselle eli sen nykyisten plus uusien asukkaiden palveluiden parantamiselle sekä elämisen puitteiden parantamiselle, mutta kaupunkiorganisaatio ei saa tästä kiinni, vaan päin vastoin kaupunki velkaantuu ja pysyy muuttotappioisena, silloin hallinnon laadussa riittää mätäpaiseita puhkaistavaksi und kasvaimia karsittavaksi.

Meillä hallintosääntöuudistusta on siirretty ja siirretty organisaatiojohdon taholta vuoden. Tämä on tapahtunut vaikka kaksi hallituksen jäsentä on toistuvasti pyrkinyt hoputtamaan po. valmistelua. Kammottavinta lienee se, että päättäjien annettiin pitkään ymmärtää jonkinlaisen valmistelun etenevän kulisseissa. Murheellinen totuus rävähti esiin alkukesästä, kun virkakunnan kihot esittivät valtuustoryhmille: Tehkää te hallintosääntöehdotukset, niin rakennetaan koko kuvio siltä pohjalta. Hallintosäännön suhteen hukattiin kokonainen vuosi valmisteluaikaa.

Sote-uudistus astuu voimaan 1.1.2023, joten olemme ajautuneet tilanteeseen, jossa meidän on pakko muutamassa kuukaudessa siittää ja synnyttää uusi hallintosääntö. Kiireen vuoksi päättäjien täytyy keskittyä vain niihin asioihin, joiden täytyy valmistua vuodenvaihteeksi, kaikki muu tulee jättää tuonnemmaksi. Ensimmäiseksi on varmistettava, että kaupunki ei joudu esim. sopimusrikkomuksiin tms. eli uudistuksen tieltä täytyy purkaa kaikki mahdolliset padot. Jos luottamushenkilöt eivät viimeinkin ota tässä valmistelussa selkeää johtajuutta ja tee hallintosääntöön merkittäviä uudistuksia, me jatkamme nykytyylillä ja olemme nykyorganisaation vanki pitkälle tulevaisuuteen.

Päättäjät ovat 14 000 uusikaupunkilaisen luottamushenkilöitä, eivät virkahenkilöiden ja kaupunkilaisten parhaaksi heidän tulee tehdä päätöksiä. Jotta tämä onnistuisi luottamushenkilöiden tulee pitää käsissään kaikki päätöksenteon langat. Virkahenkilödiktatuuri ja sieltä kumpuavat idiotismin hullutukset täytyy hallintosäännön avulla teilata. Korostan vielä Uudenkaupungin menettäneen kaiken vetovoimansa asuinpaikkana ja jopa työnantajana. Tällaiseen jamaan kaupungin ajanut organisaatio ei yksinkertaisesti voi, ilman selkeitä muutoksia, jatkaa 1.1.2023.

Sen sijaan, että joku johtoryhmä tai muu kuppikunta alkaisi valmistelemaa ja varmistelemaan itselleen työpaikkaa täytyy esiin ottaa kaupunginhallituksen osaaminen. Siellä istuu juristeja, henkilöstöjohtajaa jne. eli osaamista, kokemusta plus tietämystä hallituksesta pulppuaa paljon enemmän kuin kaupungin nykytilaan ajaneella virkahenkilöjohdolla. Joku saattaisi epäillä, että hallintosäännön valmistelu ajettiin tietoisesti vallitsevaan kiiretilaan, jotta organisaation kihot voivat marraskuussa päättäjien eteen paperin ja sanoa: Ottakaa, ette voi muuta, koska kaiken täytyy olla kunnossa vuoden vaihteessa. Tästä johtuen totesin eilen po. virkamiesvalmistelusta etteivät pukit voi olla kaalimaan vartioina!