Valtakunnan media syytää harvase päivä positiivisia uutisia Uudestakaupungista. Viikko päättyi autotehtaan tarjoamiin ilouutisiin. Tänään saatiin kuulla kaupungissamme pian alkavasta asuntorakentamisen buumista. Ja mikä parasta kaikki tämä on realistista, olemassa olevien faktojen kertomista. Toinen huomioitava asia on se, ettei rakentaminen tapahdu veronmaksajien varoilla tai kantamalla riskillä. Ensimmäiset moduuliasunnot valmistuvat muutamassa kuukaudessa ja vuoden kuluttua kaupunkimme  talouselämää ruokkii toista tuhatta uutta asukasta.


Instrumentarium haistoi ensimmäisenä, tv-mainontaa käyttävänä ketjuna Uudenkaupungin orastavan ostovoiman kasvun. Sen sijaan, että olemme tumput suorina, meidän täytyy tarjota kaupunkimme vahvistuvia markkinoita vastaaville valtakunnan kaupallista mediaa käyttäville ketjuille. Nämä tekisivät Uudestakaupungista varteen otettavan ostoskeskuksen tuhansille ja taas tuhansille kaupunkimme ulkopuolisille asukkaille.

Uudella elinkeinojepellä on edessään positiivinen haaste: Miksi mennä Myllyyn, kun voi tulla mukavaan Uuteenkaupunkiin? Alkajaisiksi uusi elinkeinoheppu voisi vaikkapa katsastaa Koon ja S-kaupan kiinnostuksen kaupunkimme kasvua kohtaan eikä pidä unohtaa voimalla laajenevaa M-kauppaa tai maahan rantautumista harkitsevia ulkomaalaisia kauppaketjuja. Oikealla markkinoinnilla ja taktiikalla saamme varmasti ainakin yhden. em toimijan sijoittamaan Uuteenkaupunkiin.

Melkoisesti on Uudenkaupungin esiintyminen muuttunut mediamaailmassa. Kun käännetään katseet historiaan, muistan ikuisesti kuinka Raken ja Aaltosen kanssa aikoinaan ihmeteltiin Kauppalehden Uusikaupunki liitettä, jossa vastoin totuutta ylistettiin yhden tyypin aikaansaannoksia ja sivulauseissa hiukan Uuttakaupunkia. Jälkikäteen kävi ilmi, että kyseinen liite oli ostettu ja se muistaakseni kustansi Uudenkaupungin asukkaille 23 000€. Kuvittelimme tuolloin kaiken takana olleen tuon yhden tyypin  halu edetä urallaan ja näin kai olikin, kun tuo yksi tyyppi eteni urallaan.

Uudessakaupungissa täytyy takoa juuri nyt, kun kulta on kuumaa ja mukavasti muotoutuvaa. Jos tähän tilaisuuteen ei tartuta myös paikkakunnan omassa mediassa, vaan säälittävällä sairaalalla ja walheilla ratsastamisella jatketaan, saavat ulkopaikkakuntalaiset varsin oudon kuvan Suomen positiivisimmasta paikkakunnasta ja häipyä ensikokemuksen jälkeen. Aivan aluksi media voisi julistaa, että elinkeinomarkkinointi on jotain alustuksen alussa mainittua eikä sitä, että kaupunki syytää yhteen lehteen rahaa, joka pitää sopivat tyypit vallassa, jotka takaavat kaupungin autojen tankkaamisen yhdellä huoltamolla, joka.... .