Diktatuureissa kansan katseet käännetään pois todellisista ongelmista. Urheilumenestykseen perustuva yhteishenki-uhoilu kuuluu diktatuurin peruselementteihin. Samoin "Isä aurinkoinen" -tyylinen henkilöpalvonta hehkutus kuten teatterioikeudenkäynneillä tapahtuva kiritiikin nujertaminen ovat totalitarismin peruskiviä. Mutta nekään eivät voi taata diktatuurin toimintaa ilman tiedotusmonopolia, voimakoneistoa, naapureiden syyllistämistä ja omia lakeja.

 Kunnassa voidaan luoda toimivuuden, onnistumisen ja autuudenilluusio diktatuurin tapaan. Mutta se ei voi toimia loputtomiin, sillä jokainen voi käydä naapurikunnan puolella vertailemassa oloja. Tätäkin voidaan piilotella ja selitellä vuosikaudet, jos löpsöt luottamusmiehet ja hyvä veli- järjestelmä mahdollistavat sen. Salailusta huolimatta totuus ei muutu miksikään, siksi totuus tulee useimmin esiin rajuna velkaantumisena. Kulissit maksavat.

 Kunta voi tiedotusmonopolilla ja vastuuttomilla luottamusmiehillä ylläpitää kulisseja oman kuntansa alueella. Mutta askelkin rajojen ulkopuolelle ja välittömästi tulee isku varpaille. Kunta tai edes pohjoinen valtio ei voi elää yksin symbioosissa. Vaurastuakseen ja taatakseen palvelut kunta tarvitsee yhteistyötä ulkopuolisten tahojen kanssa. Jotta tästä syntyisi konkreettista lisäarvoa, kunnalla pitää olla kykyä tehdä sopimuksia!

 Elämme sopimusyhteiskunnassa. Sopimuksia tehdään, niitä tulkitaan ja rikotaan. Myös kunta tekee runsaasti sopimuksia ja tehdyt sopimukset ratkaisevat kunnan menestyksen. Aina sopimuksissa ei ole pelkkiä voittajia vaan myös häviäjä eli antaja eli maksaja. Jokainen voi epäonnistua joskus ja epäonnistuukin. Mutta jos epäonnistuminen on kroonista, perinteeksi muodostunutta arkirutiinia, sitä ei voi loputtomiin hukuttaa Hinkuilu- hehheh!heheeehkutukseen!

 Janhuan kaavassa tuli takkiin, Tontonmäellä tuli takkiin, Vertekin hallissa tuli takkiin, Lokalahden kaavassa tuli takkiin jne. jne.. Tässä korutonta jonoa siitä, mikä on sopimusosaamisemme taso. Entä jos neuvottelupöytään istuvat miljonäärien palkkaamat "kolmen tutkinnon miehet"? Kuka vie ja ketä? Voiko näiden näyttöjen varaan rakentaa? Kuinka kauan luottamusmiehet antavat tämän jatkua? Antaisitko ydinvoimalan pyörittämisen sellaisen tyypin käsiin, kuka just' ja just' osaa asentaa polkupyörään dynamon?

                                               Näinkö?