Joku virkamiesten "kunigaskumileimasin" saa sanoa mitä tahansa. Hänen kommenttinsa ei minua hetkauta. Mielestäni valtuustossa hoidetaan asioita; sen takia meidät on sinne valittu eikä kavereita hakemaan. Saisi vanhojen sanontojen hokeminen loppua. Niiden levittelystä on tullut outo kulttuuri kaupungissamme. Eivät ongelmat poistu tai edes peity hokemalla kuluneita fraaseja!

  Kaupungissa säästetään, se ei liene uutinen kenellekkään. Lapsilta viedään koulut, on niin ryökäleen tiukkaa. Tämän tiukkuuden pohjalta on tehty konsulttitöitä ja sen vuoksi istuu toimikuntia. On kyselty vertailua muihin kuntiin ja udeltu yleishallintomme kalleudesta. Vastaukset kertovat ettei oikein ole vertailevia tutkimuksia(koulut poikkeus) eikä yleishallinnostamme voi säästää. Näin toitetaan korkealta virkamiestaholta.

  Tänään sain käteeni mielenkiintoisen pumaskan paperia otsikkolla: Palvelujen odotusennusteen laskenta "Säästöpotentiaali -malli". Tässä Efekon tekemässä työssä on tilaajana Uusikaupunki ja se on päivätty 16.2.2009. Mallissa veertaillaan 20 kunnan toimintoja vuoden 2007 perusteella, lasketaan yksiköiden keskiarvoja, vertaillaan kuluja per asukas ja lopuksi esitetään odotusennustekustannukset. Odotusennustekustannus on rahamäärä millä kunkin yksikön pitäisi keskimäärin toimia.

  Koulujen säästökaavailumme perustuvat em. malliin. Sama esitys kertoo julmaa kieltä yleishallinnostamme. Ilman kommentointia totean yleishallintomme kustantavan 2,69 M€ vuodessa ja odotekustannusten olevan 1,26M€. Ero on peräti 1,43M€ vuodessa. Minusta tuossa on ilmi selvä tehostamisen paikka!

  Mallin tiimoilta herää mielenkiintoisia kysymyksiä. Miksi sitä ei ole annettu valtuutetuille vieläkään, vaikka se on päivätty jo 16.2.2009. Ovatko toimikuntamme istuneet turhaa? Olisiko työ ollut helpompaa, jos luottamusmiehet olisivat saanet em. mallin itselleen. Onko tämä hämärän hallintomme jäävuorenhuippu? Onko kouluverkosäästöt aiheettomia? Voiko enää mihinkään valmisteluun luottaa?  Mikähän selitys tähänkin saadaan?  KUKA JOHTAA TÄTÄ KAUPUNKIA?