On selkeä fakta, että Uusikaupunki valittiin jällen kerran elinkeinoelämän Mekaksi. Valinnassa suurta roolia esitti paikallisten yrittäjien hallitus. Täällä yrittäjien järjestäytymisaste on reilu viisikymmentä prosenttia. Kaupungissamme on kaupunkiamme kehuttu yrittäjäystävällisyyden lisäksi kaavoituksesta, joten perusteita palkinnolla löytyy.

Kun muistelee kaupunkiamme 80-luvun huitteilla, piirtyy mieleen Kengurumarketti, Öhmannin K-market ja keskustan E-kauppa. Lisäksi meillä oli lukuisia autoja myyviä merkkiliikkeitä ja muutama rautakauppa. Tuolloin kaupunki kasvoi ja väkeä oli parhaimmillaan reilut 18 000. Kaupungin kehitystä suunniteltiin, ennusteltiin ja realistisena tavoitteena oli viihtyisä 25 000 asukkaan kaupunki.

Muistelkaapa Raumaa vastaavana aikana. Siellä K-marketit ja S-marketit ovat kasvaneet Citymarketeiksi ja Prismoiksi. Kankaanpää on kehittynyt elinkeinoelämältään, samoin Salo. Meille halpahalleja ja kirpputoreja on saatu lisää, samoin saksalainen kauppaketju on saapunut kaupunkiimme. Mutta onko elinkeinoelämämme taantunut vai kehittynyt kaupunkilaisen näkökulmasta katsottuna, sitä voi jokainen miettiä matkatessaan Raision Myllyyn? 

On naurettavaa selittää kaupunkimme tilaa sillä, että tänne joutuu tulemaan. Joka paikkaan täytyy tulla, jos sinne aikoo mennä. Ihmiset ajavat vaikka Nordkappiin, jos heillä on siihen syy. Jos kaupunki ei meidän sijainnilla edellytyksi kasva ja kehity, on se osoitus osaamattomuudesta ja kaikki syyt menestyksettömyydelle ovat tekosyitä.

Olemme tehneet rajuja virheittää. On saatu takkiin maakaupoissa, yritykset ovat jymäyttäneet meitä, olemme rakentaneet ja kaavoittaneet vääriin paikkoihin. Olemme vuosien varrella tuhonneet taloutemme, ajaneet palveluitamme alas eli emme vain jämähtäneet vaan taantuneet 80-luvulta. Olemme käyttäneet miljoonien oppirahat, mutta olemmeko oppineet mitään?

Madonmaan kaavan torppaaminen osoittaa, että emme ole oppineet mitään. Sen mukaan jatkamme tantuvalla linjalla, joka ei pysäytä kaupunkimme alamäkeä. Toisaalta oppimisestakin on merkkejä, sillä keskusteluissa arkitehdin kanssa kävi selväksi, että Hiun tontteja kohtaan on kiinnostusta ja Janhuan osalta harkitaan aloitteen mukaisia toimia.

Vielä tuohon elinkeinopalkitsemiseen sen verran, että sitä faktaa on markkinoitava ulkopuolelle positiivisena asiana kaupungin ulkopuolelle. Hyvä mainos lause olisi: TUO YRITYKSESI UUTEENKAUPUNKIIIN, TEE 30 VUODEN TILI JA NOSTA KAUPUNKIMME 80-LUVULTA 2010-LUVULLE!