Laajat tutkimukset osoittavat jotain koulujemme tasosta. Aikaisemmin näitä tutkimuksia hehkuteltiin Uudessakaupungissa. Nyt niistä vaietaan, ne esitellään selitellen, vanhempia syyllistäen ja jopa kyseenalaistaen. Syy on lasten kannalta mitä ikävin: tutkimustulokset ovat karmaisevaa luettavaa. Esimerkiksi Kalannin koulu pyörinee tutkituilta osiltaan valtakunnan hännillä LOW TENISSÄ!

 Meillä on mukamas koulukiusaamisessa nollatoleranssi, mutta silti meillä on koulukiusaamista miltei tuplaten enemmän kuin verrokkikouluissa. Tässä muutamia pöyrityttäviä lukuja tutkimuksesta joka koski peruskoulujen 8. ja 9. luokkalaisia: Meillä 65% oppilaista ei tiedä miten voi vaikuttaa koulujen asioihin, muualla luku on 45%. Meillä opiskelussa on vaikeuksia 43% oppilaista, muualla 32%:lla. Meillä 46% oppilaista ei koe tulevansa kuulluksi koulussa, muualla luku on 29%. Meillä oppilaiden mukaan 40% kokee koulun työilmapiirissä olevan ongelmia, muualla näin kokee 27% oppilaista! MEIDÄN KOULUJEN OPPILAISTA ON, TUTKIMUKSEN MUKAAN, OLLUT VÄHINTÄÄN KERRAN VIIKOSSA KOULUKIUSATTUNA 14%, muualla luku on 8%.

 Tässä viitteitä oppimistuloksista ja tutkimustuloksista, jotka julkistetaan tammikuun alkupuolen loppupuolella. Ilmeisesti jossain ideariihet keksivät parhaillaan selityksiä, joiden ei tarvitse olla edes mitään uskottavia tai ihmeelisiä. Meillähän riittää, että kuusi luottamusmiestä hyväksyy selitykset. Kuusi riittää enemmistöksi MUN HALLITUKSESSA! Näin toimii meillä demokratia, jossa lapset ovat vain säästämisen välttämätön väline. Paljonko tässä tilanteessa lämmittää kaupungin kalliilla rahalla ostettu elinkeinoelämän ykkösasema? Koulut kuuluvat lakisääteisiin peruspalveluihin! Missä ovat ne lapsiperheet, jotka riemusta kirkuen haluavat muutta paikkakunnalle, jossa on maamme surkeimpiin kuuluvat koulut?

 Kuvottavaksi tilastojen lukemisen tekee myös se, että opetuksen kehittämisestä on opetustoimellemme annettu singnaaleja aina alan johtavilta auktoriteeteilta. Meillä ei ole vastaanotettu tarjottua osamista vaan tyydytty omaan säälittävään räpeltämiseen. Edes alan ykköstohtorin neuvot eivät kelvanneet, kun niitä kouluverkkouudistuksen yhteydesä tänne tuotiin. Nerokas MUN HALLITUS lakeejoinen ajoi koulumme valtakunnalliseen LOW TENIIN!

  Kalannin koulun osalta tilanne on kaikkein ällöttävin. Kun koulun ongelmista tehtiin vatuustoaloite, se kumottiin vainona, operatiiviseen toimintaan puuttumisena ja jopa työpaikkakiusaamisena. Samalla selitettiin ettei Kalannin koulussa ole pienimpiäkään ongelmia, päin vastoin siitä annettiin kuva oikeana PARATIISIN PARHAANA KOULUNA! Muistakaa myös se, että Kalannin koulun rehtorin valinta sujui vastoin lautakunnan enemmistön tahtoa. Yhdetä suusta sanottiin: SE ON IHAN SAMA, MITÄ TE TÄÄLLÄ PÄÄTTÄTTE. KYLLÄ MUN HALLITUS SEN SITTEN MUUTTAA!

  Viimeinkin hallituksemme voisi näyttää olevansa muutakin kuin säälittävä kaupunkia tuhoava sätkynukkeryhmä. Nyt kaupunginhallitus voisi kerätä, vaikka ihan tulevia vaaleja silmälläpitäen, itselleen pisteitä ja ajaa edes kerran kuntalaisen etua. Minusta on viimeinkin aloitettava laaja keskustelu opetushallintomme kyvykkyydestä selvitä tehtävästään. Ikäviä asioita ei voida lakaista loputtomiin maton alle. Me olemme tehneet sitä jo niin kauan, että kohta emme sovi kävelemään maton ja katon välissä!