Liekö suunnittelijana häärinyt joku arkkitehti, joka ei olekaan arkkitehti, kun soijatehtaan ja muiden viritysten seurauksena saadaan jumalaton rekkaruljanssi. Samalla hillittömät määrät verorahoja uppoaa ristykseen ja muihin liikennejärjestelyihin. Näistä huolimatta rekkaralli tuo oman riskinsä liikenteeseemme.

  Olisikohan ollut mahdollista rakentaa koko tehdasalue jonnekin kaatopaikan kulmille?  Sinnehän olisi päässyt junalla. Näin rekkaruuhkista olisi selvitty ja toteuskin olisi tapahtunut Hinkuhengessä. Mitkähän junavaihtoehdon kustannukset lienevät ja suattaiasiko se toteutus tulla vieläkin nyt suunniteltua halvemmaksi? Ainakin turvallisempi junavaihtoehto on!

  Ihmetyttää tässä junadiskriminoinnissa se, että meilllähän lojuu satamassa isossa vinossa kasassa joutavia kiskoja. Nuo kiskot jos siirtäisi, jäisi satamaan ainakin sen verran tilaa, ettei VPK-taloa tarvitsisi purkaa. Vai onko kiskoilla kenties joku salainen tarkoitus? Syntyykö sinne maailman ensimmäin telinvaihtohallimuseo? Vai onko kyseessä pinottu pistoraide, joka saattelee matkaajat kohti Jekaterinburgia?

                                         VIIMEINEN JUNA MÄNNÖÖ